Reflektion

Nu ska du fundera på din situation i relation till vad som diskuterades i filmen. Om du gör kursen tillsammans med andra kan ni med fördel diskutera frågorna!

1, Proteinbehov. Om du tränar behöver du mer protein. Hur stort är ditt eget dagsbehov av protein? Tror du att du får i dig tillräckligt i dagsläget? Om inte, hur kan du göra för att få i dig allt du behöver?

2, Proteinkällor. Vilka vegetabiliska råvaror är rika på protein? Funder på vilka som är dina främsta proteinkällor.

3, När äts proteinet? Det är bra att fördela sitt proteinintag över dagen. Brukar du få i dig något protein vid mellanmålen och från vad?

4, Kombinationer av vegetabiliska proteinkällor. Vegetabiliska proteinkällor är inte fullvärdiga – det innebär att vi måste kombinera olika vegoråvaror för att få i oss alla aminosyror som kroppen behöver. Vilka kombinationer är dina favoriter?

5, Hur påverkar soja miljön? Nilla ställer en fråga om sojans påverkan på miljön ca 20 minuter in i utbildningsfilmen. Anna förklarar att merparten av sojan som odlas går till djurfoder och att det alltså är vår konsumtion av kött och andra animalier som driver den ohållbara produktionen av soja. Äter du kött? Vilket kött brukar du välja och vet du hur det påverkar miljön? Titta på denna korta film och i Köttguiden och fundera på hur du kan göra bättre val av kött.

Vi vill gärna veta vad du tycker och tänker!