Reflektion

Nu ska du fundera på din situation i relation till vad som diskuterades i filmen. Om du gör kursen tillsammans med andra kan ni med fördel diskutera frågorna!

1, Hur ofta äter du vego? Vegetarisk mat är i grunden hälsosam, rik på fullkorn, fiber, vitaminer, mineraler och antioxidanter. Men några näringsämnen kan vara extra utmanande att tillgodose, i synnerhet om du tränar mycket. Det beror på i vilken utsträckning du utesluter animalier och hur ofta. Hur ofta äter du vegetariskt? När du äter vegetariskt – äter du då helt växtbaserat (veganskt) eller väljer du rätter som innehåller mjölk och/eller ägg (så kallat lakto-ovo vegetariska)?

2, Justera dina favoriträtter. Att välja vegetariskt handlar lika mycket om vad du lägger till som vad du plockat bort. Lista dina favoriträtter som du brukar laga äta och laga ofta. Fundera på om du kan göra dem mer hållbara genom att exempelvis byta ut animalier – helt eller delvis mot vegoalternativ. Vad skulle du ersätta med?

3, Testa Matkalkylatorn. Välj en av rätterna i fråga två och se vilken klimatpåverkan den har i WWFs verktyg Matkalkylatorn. Testa sedan att justera rätten till det mer hållbara alternativ som du har funderat ut. Hur mycket lägre klimatpåverkan blev det? Kan du justera något ytterligare? Kan du göra några bra val för den biologiska mångfalden?

Vi vill gärna veta vad du tycker och tänker!

E-postadressen publiceras inte.