Reflektion

Nu ska du fundera på din situation i relation till vad som diskuterades i filmen. Om du gör kursen tillsammans med andra kan ni med fördel diskutera frågorna!

1, Hur kan energiinnehållet ökas? Även den som äter mycket mat kan få i sig lite energi med vegomat om du samtidigt tränar mycket. Grönsaker och baljväxter är rika på vitaminer, mineraler och antioxidanter men då de innehåller mycket fiber och vatten så blir de energiglesa. Hur kan du öka upp energiinnehållet i vegomaten? Resonera om tips i filmen som du kan ta till dig!

2, Vad innebär för lite energi? På befolkningsnivå äter vi mer energi än vi gör av med vilket kopplas till stora hälsorisker. Men vilka är symptomen på att det blir för lite energi? Fundera på om det är någon av dessa du känner igen för egen del.

3, Kartlägg ditt matsvinn. Idag går upp emot 40% av all mat som produceras förlorad längs hela livsmedelskedjan, från jordbruket till våra egna kylskåp. I vår del av världen uppkommer den absolut största delen av svinnet i våra egna hem, mat och dryck som borde ha konsumerats slängs och hälls ut i vasken. I filmen ger alla deltagarna tips på smarta sätt att undvika matsvinn. Fundera på hur du själv kan bli bättre på att inte slänga mat. Vad slänger du mest av? Varför blir det så? Testa gärna att under en vecka skriva upp all mat som du slänger, fundera sedan på varför du inte hann äta upp den innan den blev dålig. Kan du komma på något knep för att undvika att slänga just det som brukar gå förlorat i ditt kök?

4, Vad är bättre kött? Vid 20.30 minuter in i filmen pratar Anna om vad ett hållbart val av kött egentligen är. Hon nämner då KRAV och Svenskt Sigill Naturbeteskött som bra val och förklarar att det är bra med en viss typ av betande djur. Äter du kött? Vilket kött brukar du välja och vet du hur det påverkar miljön? Titta på denna korta film och i Köttguiden och fundera på hur du kan göra bättre val av kött.

Vi vill gärna veta vad du tycker och tänker!